Blog

DİYALİZDE ORTAYA ÇIKAN TANSİYON DÜŞÜKLÜĞÜ

Diyalizda sık görülen bir şikayettir. Özellikle iki diyaliz arasında çok fazla kilo alan hastalarda görülür. Aynı diyaliz süresinde 2-3 kilo almış bir hastanın diyalizi sorunsuz geçerken,  5-6 kilo alan bir kişinin diyalizinde tansiyon düşmeleri  ve diyaliz yetersizliği  meydana gelir. Bu hastalarda ana neden,  damar dışından damar içine olan sıvı akışının  uygulanan diyaliz süresinde yeterli olmamasıdır. Böylelikle damar içinde olması gereken kanın sıvısı çekilince tansiyonda düşme ortaya çıkar. Bunun tedavisi hastayı bilgilendirip az sıvı almasını sağlamak eğer hasta uyumsuzsa uzun süreli aldığı kiloya uygun diyaliz planlamaktır.

Diğer bir neden ise hastadan olması gerekenden fazla sıvı çekilmesidir. Bu genellikle kuru kilonun yanlış  hesaplanmasından kaynaklanır. Bunun nedeni:

 kış aylarında giyilen kalın giysilerin, içliklerin ağırlığının  hesap edilmemesine bağlı yanlış kilo alımlarından, hastanın aldığı kuru kiloyu kabullenmeyip ısrarla kilo çektirmek istemesinden,

 kuru kilosunun  sorumlu hekimler tarafından revize edilmemesinden kaynaklanmaktadır.

Hastanın kullandığı tansiyon ve kalp ilaçlarının alınma zamanıda diyaliz sırasında tansiyonu düşüren nedenler arasındadır. Diyaliz hastalarının  tansiyon ilaçlarını akşam yada seanstan sonra almaları tavsiye edilir.   Bunun nedeni,  ilaçların bazılarının diyalizden atılımını azaltmak , diyalizde  sıvı çekilme sırasında vücudun verdiği cevabı baskılamamaktır.

Birde maalesef hastanın kendi rahatsızlıklarından dolayı (amiloidoz, şeker hastalığı gibi)  gelişen tansiyon düşmeleri vardır. Bu hastaların zaten normalde de tansiyonları düşüktür. Bu hastalar için  diyaliz sırasında makine ısılarının düşürülmesi, az kilo almaya teşvik edilmesi, diyaliz süresinin uzatılması, sıvı çekim profillerinin denenmesi, ilaç tedavileri …  denenebilir.

Dr.Gürkan Yurteri

 Güncelleme Tarihi: 16/11/2020

 

 

 





DİĞER BLOG YAZILARI

Whatsapp'tan mesaj yazmak için tıklayınız
Whatsapp'tan mesaj yazmak için tıklayınız